Wijnen per fles

Meer over GAJA wijnen

GAJA

Promis & Magari

De wijnen van Angelo Gaja

Ca’Marcanda ‘Promis’ IGT

Promis is Gaja’s “jonge stokken wijn” afkomstig uit de leem-, en kleirijke delen van de Ca’Marcandawijngaarden. De wijn is samengesteld uit merlot, syrah en sangiovese (respectievelijk 55%, 35% en 10%) die elk afzonderlijk in twee weken worden vergist in roestvrijstalen tanks. Nadat de melkzure gisting is voltooid worden de drie jonge wijnen gemengd en gedurende achttien maanden gelagerd in oude barriques. Na botteling blijven de flessen nog een half jaar in de kelders van het bedrijf voordat ze hun weg vinden naar restaurants, de betere brasseries, pizzeria’s en bistro’s.

Promis is een heerlijke rijpe, romige en zachte wijn met versmolten vanilletonen vanwege zijn subtiele houtrijping. De wijn zit met zoete bramen en bosbessen barstensvol zwart fruit en is door zijn middelvolle structuur ook jong gedronken een aanrader.


Magari I.G.T.

Wijn van de Ca’Marcandagaarden vlak bij het stadje Castagneto Carducci. Magari is lokaal Italiaans voor ‘kon het maar zo zijn’ en het herinnert Angelo aan de tijd dat de Ca’Marcanda hem nog niet toebehoorde.

De druivensoorten voor deze fantastische wijn zijn niet de te verwachten Toscaanse sangiovese, maar merlot, cabernet sauvignon en cabernet franc. Ze groeien op zowel de zand-, kalk-, klei- en steenrijke witte bodems als op de leem- en kleirijke terre brune van het landgoed en worden lekker rijp geplukt.

De drie rassen worden apart geoogst en vergist. Hierna wordt de wijn gedurende achttien maanden in nieuwe en gebruikte eikenhouten fusten gelagerd. Hierop volgt een half jaar flesrijping.

Magari is een grote wijn samengesteld als een typische Bordeauxblend maar met onmiskenbaar Italiaanse karakteristieken. Met veel complexiteit, kruiderijen en zwart fruit is het een volle wijn met heel veel lengte.

Nota bene: de eerste oogst in 2000 kreeg van Robert Parker al 93 punten, een uitzonderlijke prestatie voor een wijn van zulke jonge stokken. Waarmee natuurlijk ook weer het potentieel van deze wijn is benadrukt, want ieder jaar wordt Magari complexer en geraffineerder. En gewilder…


Italia | Toscane | Angelo Gaja

In de Maremmastreek bij Bolgheri binnen de gemeente Castagneto Carducci, wordt Angelo Gaja in 1996 eindelijk eigenaar van een ander bezit in Toscane: de Ca’Marcanda. De naam van zijn nieuwste project refereert in het plaatselijke dialect aan de eindeloze onderhandelingen die Angelo voerde voor hij dit stuk land kon kopen.

Tot aan de jaren dertig van de vorige eeuw was deze regio een overwegend moerasachtig gebied zonder wijnbouw. Maar nadat was ontdekt dat op wat grotere hoogte de bodem en klimaat hier zeer geschikt zijn voor cultivatie van met name cabernet sauvignon, merlot, cabernet franc en syrah vestigden zich steeds meer wijnbedrijven in het gebied.

Omdat Bolgheri geen wijntraditie kent, genieten producenten een hoge mate van vrijheid om te doen en laten wat ze willen. Zo konden dus wijnen geproduceerd worden in de stijl van rode Bordeaux, de streek die door zijn ligging en klimaat grotendeels model stond voor veel Italiaanse wijnen in de omgeving van Bolgheri.

Hiernaast plantte een enkele wijnproducent ook de autochtone sangiovese aan. Zo ontstonden door assembleren overwegend 'internationale' wijnen maar met een Italiaans accent. Angelo Gaja behoort ook tot de selecte groep van vooraanstaande wijnmakers die zich bezighouden met de productie van dit nieuwe type Italiaanse wijn. En met succes getuige zijn Promis, Magari en Ca'Marcanda.

De geschiedenis van Gaja begint in 1859, het jaar waarin Giovanni Gaja, een lokale druiventeler te Barbaresco, Piemonte, een wijnbedrijfje onder z’n eigen naam opricht. Een generatie later is het Angelo, grootvader van de huidige eigenaar, die het maken van wijn voortzet met dezelfde vastberadenheid als zijn vader. Hij wordt daarin gesteund door Clotilde Rey met wie hij in 1905 in het huwelijk treedt. Ze leren hun telg Giovanni – genoemd naar zijn opa dus – dat je als wijnmaker geen concessies moet doen: niets mag ten koste gaan van de kwaliteit van de wijn.

In 1961 komt Giovanni’s zoon Angelo in het familiebedrijf werken. Na zijn studie economie aan de Universiteit van Turijn en het behalen van het diploma op de School voor Viticultuur & Oenologie te Alba, was de jonge Angelo naar het buitenland vertrokken voor stages op wijnbedrijven in de Bordeaux, Bourgogne, langs de Rijn en in Californië. Vol met frisse ideeën was hij teruggekeerd naar zijn geboortestreek Piemonte.

Als Angelo Gaja in 1970 het bedrijf van zijn ouders overneemt, vraagt hij z’n oudklasgenoot Guido Rivella hem te assisteren. Samen voeren ze een aantal voor de streek zeer revolutionaire veranderingen door. Zo verkleinen ze de opbrengsten per hectare soms met wel de helft van het aantal toegestane liters, ze experimenteren met vinificatiemethoden, nieuwe - zowel rode als witte - druivenrassen en rijpingstechnieken. De resultaten zijn verbluffend; de wijnen van Gaja worden steeds beter.

Als voorstander van een dynamische, puur op kwaliteit gerichte wijnbouwcultuur besluit de briljante wijnmaker vanaf 1996 te breken met het in zijn ogen te conservatieve en beperkende Italiaanse systeem van herkomstbenamingen. Alleen de traditionele huis-Barbaresco komt nog als prestigieuze DOCG op de markt. Alle andere rode enkelwijngaardwijnen laat hij bewust 'declasseren' tot regionale Langhe Nebbiolo DOC. Op het etiket van zijn witte toppers prijkt vanaf dat moment Langhe DOC. Niet de afkorting staat garant voor goede kwaliteit maar de naam van de producent: Gaja.

In de Maremmastreek bij Bolgheri binnen de gemeente Castagneto Carducci, wordt Angelo Gaja in 1996 eindelijk eigenaar van een ander bezit in Toscane: de Ca’Marcanda. De naam van zijn nieuwste project refereert in het plaatselijke dialect aan de eindeloze onderhandelingen die Angelo voerde voor hij dit stuk land kon kopen.

Tot aan de jaren dertig van de vorige eeuw was deze regio een overwegend moerasachtig gebied zonder wijnbouw. Maar nadat was ontdekt dat op wat grotere hoogte de bodem en klimaat hier zeer geschikt zijn voor cultivatie van met name cabernet sauvignon, merlot, cabernet franc en syrah vestigden zich steeds meer wijnbedrijven in het gebied.

Omdat Bolgheri geen wijntraditie kent, genieten producenten een hoge mate van vrijheid om te doen en laten wat ze willen. Zo konden dus wijnen geproduceerd worden in de stijl van rode Bordeaux, de streek die door zijn ligging en klimaat grotendeels model stond voor veel Italiaanse wijnen in de omgeving van Bolgheri.

Hiernaast plantte een enkele wijnproducent ook de autochtone sangiovese aan. Zo ontstonden door assembleren overwegend 'internationale' wijnen maar met een Italiaans accent. Angelo Gaja behoort ook tot de selecte groep van vooraanstaande wijnmakers die zich bezighouden met de productie van dit nieuwe type Italiaanse wijn. En met succes getuige zijn Promis, Magari en Ca'Marcanda.

-CHEF-
Michele Ruberto